Brahmana
Varnášrama
Brahmana
Kšatrija
Vaišja
Šúdra
Též brahmin nebo bráhman ("majitel Brahma"), nejvyšší ze čtyř varen. Tradiční doménou bráhmanů je studium a přednášení svatých písem a učenost.
Bráhmanové jednají jako poradci a ministři vládců. Jejich tradiční
postavení je jako kněží sloužící v chrámech a při domácích obřadech.
Bráhmana-rodinný kněz (purohita) řídí svatby, pohřby a ostatní obřadní
příležitosti.
Čistota bráhmanů je udržována následováním četných omezení, z nichž
mnohé se týkají stravy a styku s nižšími kastami. Většina bráhmanů
jsou striktní vegetariáni a vyhýbají se určitým zaměstnáním, jako je
například orba nebo zacházení s nečistým materiálem jako kůže. Mohou
však farmařit a věnovat se takovým zemědělským pracem, které
neporušují tato konkrétní omezení. Mohou také přijmout zaměstnání jako
domácí služebníci; mnoho zámožných hinduistů má bráhmanské kuchaře,
kteří jsou ceněni proto, že příslušníci všech kast mohou jíst jídlo,
které připraví. (Brittanica CD. Verze 97. Encyclopaedia Brittanica
Inc., 1997)
Citace:
"Ó hubiteli nepřátel, bráhmanové, kšatrijové, vaišjové a šúdrové se
liší činnostmi pocházejícími z jejich povahy v souladu s hmotnými
kvalitami."
(BG 18.41)
"Klid, sebeovládání, askeze, čistota, snášenlivost, čestnost,
poznání, moudrost a zbožnost jsou přirozené rysy, podle kterých
jednají bráhmanové."
(BG 18.42)
"Jestliže panovníci neovládají své smysly a urazí a rozlítí
bráhmany, pak oheň této zloby spálí celou královskou rodinu a přinese
smutek všem." (ŠB 1.7.48)
"Mahárádža Judhišthira, jehož nepřítel
se nikdy nenarodil, vykonal své obvyklé ranní povinnosti, ke kterým
patřily modlitby, ohňová oběť bohu slunce a složení poklon a věnování
obilí, krav, země a zlata bráhmanům. Pak vstoupil do paláce, aby se
poklonil starším členům rodiny, ale nenašel tam své strýce ani tetu,
dceru krále Subaly."
(ŠB 1.13.31)
"Jsi [král] vždy ochráncem živých bytostí, které si to zasluhují:
bráhmanů, dětí, krav, žen a nemocných. Nemohl jsi jim poskytnout
náležitou ochranu, když u tebe hledali útočiště?"
(ŠB 1.14.41)
"Súta Gosvámí řekl: Ó učení bráhmanové, Mahárádža Paríkšit pak
začal vládnout světu jako velký oddaný Pána podle pokynů nejlepších z
dvojzrozených bráhmanů. Vládl se všemi dobrými vlastnostmi, které mu
předpověděli zkušení astrologové v době jeho narození."
(ŠB 1.16.1)
"Bráhmanové dostali jako milodary nejen dobře živené krávy, ale
také zlato, zlaté mince, lůžkoviny, oděvy, sedadla ze zvířecí kůže,
přikrývky, koně, slony, dívky a dostatek země pro zajištění
živobytí."
(ŠB 3.3.27)
"Poté přinesli bráhmanům velice lahodné pokrmy, které byly nejprve
obětovány Osobnosti Božství, a vzdali jim uctivé poklony tím, že se
hlavami dotkli země. Jejich životy byly dokonalé, neboť chránili krávy
a bráhmany."
(ŠB 3.3.28)
"Ó Pane, jsi nejvyšší vůdce bráhmanské kultury. Pokládáš postavení
bráhmanů za nejvyšší, abys poučil ostatní. Ve skutečnosti jsi Ty
nejvyšší uctívané Božstvo, a to nejen bráhmanů, ale i polobohů."
(ŠB 3.16.17)
"Manu odpověděl: Pán Brahmá, zosobněná Véda, se chtěl rozšířit v
podobě védského poznání, a proto ze své tváře stvořil vás, bráhmany,
plné odříkání, poznání, mystické síly a odmítající smyslový
požitek."
(ŠB 3.22.2)
"Nejlepší společností lidských bytostí je ta, která je rozdělená
podle vlastností a činností, a v této společnosti jsou nejlepší
inteligentní lidé, zvaní bráhmanové. Z bráhmanů je nejlepší ten, který
studuje Védy, a z bráhmanů, kteří studují Védy, je nejlepší ten, kdo
zná skutečný smysl Véd.
"Lepší než bráhmana, který zná smysl Véd, je ten, kdo dokáže rozptýlit
všechny pochyby, a ještě lepší je ten, kdo přísně dodržuje bráhmanské
zásady. Lepší než on je člověk osvobozený od veškerého hmotného
znečištění a ještě lepší je čistý oddaný, vykonávající oddanou službu
bez očekávání odměny."
(ŠB 3.29.31-32)
"Velcí mudrci uvažovali, že i když je bráhmana pokojný a nestranný,
neboť je ke všem stejný, přesto nemá zanedbávat ubohé lidské bytosti.
Jestliže tak činí, ubývá tím jeho duchovní síly, stejně jako voda
vytéká z prasklé nádoby."
(ŠB 4.14.41)
"Mahárádža Prthu neměl jako král soupeře a třímal žezlo vlády nad
všemi sedmi ostrovy Země. Kromě světců, bráhmanů a potomků Nejvyšší
Osobnosti Božství (vaišnavů) si nikdo nemohl dovolit neuposlechnout
jeho neodvolatelných příkazů."
(ŠB 4.21.12)
"Bráhmanové a vaišnavové jsou slavní svými charakteristickými
vlastnostmi - snášenlivostí, askezí, poznáním a vzděláním. Díky všem
těmto duchovním přednostem jsou vaišnavové mocnější než členové
královského rodu. Proto se doporučuje, aby vládci před těmito dvěma
společenstvími nedávali najevo svou hmotnou sílu a vyhýbali se
přestupkům vůči nim."
(ŠB 4.21.37)
"Pravidelnou službou bráhmanům a vaišnavům lze očistit své srdce.
Tak může člověk prožívat nejvyšší mír a osvobození od připoutanosti ke
hmotě a být spokojený. V tomto světě neexistuje vyšší činnost, než je
služba bráhmanům, neboť tou lze potěšit polobohy, jimž je určeno mnoho
obětí."
(ŠB 4.21.40)
"Přestože Nejvyšší Osobnost Božství Ananta jí prostřednictvím
ohňových obětí pořádaných ve jménu různých polobohů, nenachází v
přijímání potravy skrze oheň takové potěšení, jako když přijímá
obětiny prostřednictvím úst oddaných a učených mudrců, neboť tehdy
neopouští společnost oddaných."
(ŠB 4.21.41)
"V bráhmanské kultuře je věčně zachováno transcendentální postavení
bráhmany, neboť příkazy Véd jsou přijímány s vírou, askezí, naprostým
ovládáním smyslů a mysli, meditací a podle závěrů písem. Takto je
osvětlen skutečný cíl života, stejně jako se tvář dokonale odráží v
čistém zrcadle."
(ŠB 4.21.42)
"Ó ctihodné shromážděné osobnosti, prosím vás všechny o požehnání,
abych až do konce svého života mohl na své koruně neustále nosit prach
z lotosových nohou takových bráhmanů a vaišnavů. Ten, kdo nosí takový
prach na své hlavě, se rychle zbaví všech reakcí vzešlých z hříšného
života a nakonec vyvine všechny dobré a žádoucí vlastnosti."
(ŠB 4.21.43)
"Každý, kdo získá bráhmanské kvalifikace - jehož jediným majetkem
je náležité chování, jenž je vděčný a přijímá útočiště u zkušených
osob - obrdží všechno bohatství světa. Přeji si proto, aby Nejvyšší
Pán a Jeho společníci byli spokojeni s třídou bráhmanů, s kravami a se
mnou."
(ŠB 4.21.44)
"Každý, kdo uspokojí bráhmany a vaišnavy, může získat vše, co lze v
tomto světě i po smrti obdržet jen velice vzácně. A nejen to - získá
si také náklonnost příznivého Pána Šivy a Pána Višnua, kteří bráhmany
a vaišnavy doprovázejí."
(ŠB 4.22.8)
"Védy jsou Má věčná transcendentální zvuková inkarnace; proto se
nazývají šabda-brahma. V tomto světě se bráhmanové věnují jejich
důkladnému studiu, a jelikož si osvojují védské závěry, je třeba je
rovněž považovat za zosobněné Védy. Brahmanové jsou na úrovni nejvyšší
kvality přírody - sattva-guny, a proto jsou neochvějní v ovládání
mysli (šama), ovládání smyslů (dama) a pravdomluvnosti (satja).
Podávají Védy v jejich původním smyslu a z milosti (anugraha) káží
jejich cíl všem podmíněným duším. Praktikují askezi (tapasja) a
snášenlivost (titikša) a realizují postavení živé bytosti a Nejvyššího
Pána (anubháva). To je osm kvalifikací bráhmanů. Žádná živá bytost
není bráhmanům nadřazená."
(ŠB 5.5.24)
"Můj majestát je neomezený, jsem všemocný a Mé postavení je vyšší
než postavení Pána Brahmy a Indry, krále nebeských planet. Jsem také
tím, kdo udílí veškeré štěstí získané v nebeském království a
osvobozením. Bráhmanové ode Mě přesto nežádají hmotné pohodlí. Jsou
velmi čistí a nechtějí nic vlastnit; pouze Mi oddaně slouží. Proč by
měli o hmotný prospěch žádat někoho jiného?"
(ŠB 5.5.25)
"Tento bráhmana jménem Adžámila zpočátku studoval veškerou védskou
literaturu. Byl sídlem dobrého charakteru, mravů a vlastností,
neochvějný ve vykonávání všech védských příkazů, velmi mírný a jemný a
ovládal svou mysl a smysly. Navíc vždy mluvil pravdu, uměl správně
pronášet védské mantry a byl také velice čistý. Měl velkou úctu ke
svému duchovnímu mistrovi, bohu ohně, hostům a starším členům
domácnosti. Netoužil po falešném uznání, byl spravedlivý a laskavý ke
všem živým bytostem a měl dobré chování. Nikdy nemluvil nesmysly a
nikomu nezáviděl."
(ŠB 6.1.56-57)
"(Višvarúpa řekl:) Ó vznešní panovníci různých planet, pravý
bráhmana, který nemá žádné hmotné vlastnictví, se živí způsobem zvaným
šilončana - sbírá obilí, které zůstalo ležet na poli a v tržnici.
Tímto způsobem zaopatřují bráhmanové-hospodáři, kteří skutečně
dodržují askeze, sebe a své rodiny a vykonávají všechny nezbytné
zbožné činnosti. Bráhmana, který chce dosáhnout štěstí hromaděním
bohatství jako profesionální kněz, jistě uvažuje na velmi nízké
úrovni. Jak bych mohl přijmout takové postavení?" (ŠB 6.7.36)
"Když někdo vystupuje nepřátelsky vůči polobohům, kteří zastupují
Nejvyšší Osobnost Božství, Védám, které dávají veškeré poznání,
kravám, bráhmanům, vaišnavům, náboženským zásadám a nakonec Mně,
Nejvyšší Osobnosti Božství, bude i se svou civilizací velice brzy
zničen."
(ŠB 7.4.27)
"Má-li bráhmana všech dvanáct bráhmanských předností (jak jsou
uvedeny v knize jménem Sanat-sudžáta), ale není oddaným a cítí odpor k
lotosovým nohám Pána, je na nižší úrovni než oddaný, který je z rodiny
pojídačů psů, ale zasvětil vše - mysl, slova, činnosti, bohatství a
život - Nejvyššímu Pánu. Tento oddaný je lepší než takový bráhmana,
protože může očistit celou svou rodinu, zatímco takzvaný bráhmana,
který si zakládá na falešné prestiži, nedokáže očistit ani sám
sebe."
(ŠB 7.9.10)
"Bráhmana se případně také může ujmout předepsaných povinností
vaišji - zemědělství, ochrany krav či obchodu. Může být živ z toho, co
získá bez žebrání, žebrat každý den na rýžovišti, sbírat rýži
zanechanou na poli vlastníkem, nebo sbírat zrní rozsypané v obchodech
s obilím. Tyto čtyři způsoby zaopatření obživy jsou pro bráhmany také
přijatelné; z nich každý následující je lepší než ten předchozí."
(ŠB 7.11.16)
"Znaky bráhmany jsou ovládání mysli, ovládání smyslů, askeze,
čistota, spokojenost, snášenlivost, přímost, poznání, milostivost,
věrnost pravdě a naprostá odevzdanost Nejvyšší Osobnosti Božství."
(ŠB 7.11.21)
"Dvojzrozený bráhmana (dvidža) získává život milostí svých rodičů
prostřednictvím očistného procesu zvaného garbhádhána. Existují také
další očistné procesy, až do konce života, kdy je vykonán pohřební
obřad (antještí-krijá). Kvalifikovaný bráhmana se časem přestane
zajímat o materialistické činnosti a oběti a místo toho se s plným
poznáním zřekne smyslových obětí ve prospěch činných smyslů, které
jsou osvíceny ohněm poznání."
(ŠB 7.15.52)
"Bali Mahárádža nyní získal díky požehnání bráhmanů nesmírnou moc,
ale až později bráhmany urazí, bude zničen spolu se svými přáteli a
pomocníky."
(ŠB 8.15.31)
"Mahárádža Khatvánga uvažoval: Ani vlastní život mi není dražší než
bráhmanská kultura a bráhmanové, které uctívá moje rodina. Co potom
říci o mém království, zemi, manželce, dětech a bohatství? Nic mi není
dražší než bráhmanové."
(ŠB 9.9.43)
"Můj milý synu, jsme všichni bráhmanové a obyčejní lidé nás
uctívají kvůli naší schopnosti odpouštět. Díky této vlastnosti Pán
Brahmá, nejvyšší duchovní mistr vesmíru, získal své postavení.
"Povinností bráhmany je rozvíjet schopnost odpouštět, která září jako
slunce. Nejvyšší Osobnost Božství Hariho těší ti, kdo odpouštějí."
(ŠB 9.15.39-40)
Please support us: |